Monday, June 4, 2012

Oh Artis!!

Assalamualaikum.. selamat malam.. moga anda sejahtera sentiasa!

Haaa... tiba-tiba nak cakap pasal artis. Biasalah, zaman sekarang ni artis la yang paling orang suka ambil tau sebelum politik. Pendek kata, artis la yang jadi role model zaman lani. Tapi aku jenis tak ambik tau pun hidup artis kecuali ambik tau lagu yang best-best je. Cecece..bukan nak masuk bakul angkat sniri oke! Memang aku layan lagu daripada penyanyi dan layan movie daripada pelakon. Hmmm..Sememangnya susah nak jumpa orang yang lebih ingat kisah-kisah nabi daripada lirik lagu-lagu hari ni. Memang hebat betoi pengaruh artis. Sampaikan himpunan belia negara kita pun kerajaan sanggup berhabis wang rakyat untuk sajikan remaja-remaja dengan hiburan artis K-pop sampai kenyang. Artis oh artis!

Aku baru balik dari konsert tadi malam. Yela, aku terrminat kat lagu-lagu band ni, so terrrteringin nak p jugak. Boleh kata taraf internasional la sebab band ni ada nyanyi lagu tajuk "Shadows" untuk OST Heroes. Woo hoo.. Nidji beb! Yo, tapi sayangnya bukan Adam Lambert. Hahaha.. Laskar Pelangi antara lagu yang paling best dari band nih. Konsert dibuat dalam dewan tertutup dan memang penuh satu dewan. Waaahh! Giler dahsyat jugak penangan band ni. Yang paling takleh blah bila time konsert ni, vokalis tu jemput sorang peminat perempuan kat depan dan tiba-tiba dipeluknya peminat tu sambil menyanyi, erat lagi tu, ada la dalam beberapa saat yang tak dapat dikira dengan jari tangan. Kalau blakang pentas, takda orang nampak, ok la sikit. Ini depan-depan orang ramai, buat camtu sebagai sebagian dari persembahannyya. What the....??  Ini benda yang paling aku menyampah dalam konsert. Maaf, En. Vokalis, ini bukan mau mengaibkan, tapi anda sendiri yang mempamerkan.

Apa dia ingat ini di Hollywood ke der? Ni kat Indonesia laaaaaahh..di depan ratusan mahasiswa lagi, majoritinya Islam. Mungkin ini tak lah teruk giler daripada artis omputeh atau konsert dangdut. Tapi sekurang-kurangnya, jagalah adab ketimuran kita. Berpegang tangan dengan bukan muhrim pun dah dianggap biasa pada sesetengah artis. Aku cakap kat sini bukan la mengharapkan vokalis band tu baca, tapi...sebagai pedoman untuk saya dan anda, sahabat-sahabatku yang mungkin bergelar artis suatu hari nanti. Ewaaah! Ataupun yang bakal bergelar "public figure", tak kisah lah masuk tv ke tak. Jadi CEO ke, manager ke, doktor ke, usahawan ke, dah cukup untuk masyarakat 'pandang' anda. Yang orang ramai boleh contohi anda selain menilai baik buruk anda.

Pendek kata, "public figure" sangat memainkan peranan penting untuk masyarakat. Paling best kalau moralnya baik, dan pengikut-pengikutnya secara tak langsung dapat mencontohi perangai baiknya. Maka, pemuda pemudinya Insyallah baik.

~Teringat konsert Adam waktu Pesta Konvo di UPM. Siswi yang hulur tangan nak bersalaman pun, dia mampu tolak dengan cara yang baik. Beliau sempat berpesan untuk semua penonton, "Berhibur-berhibur juga, tapi jangan lupakan tanggungjawab kita pada agama!" :-)

Kind-hearted Adam and I!

Sedutan konsert tadi..btw, thanks Nidji!



No comments:

Post a Comment